De eerste Indiase film: Raja Harishchandra

Vandaag is de dag waarop het allemaal begon:  Lights, camera, action! 3 mei 1913 markeert het begin van de Indiase filmindustrie. Op deze dag werd namelijk de eerste Indiase speelfilm uitgebracht.

In deze periode was werken in de filmindustrie een groot taboe. Niemand wist was het was en er was een grote onzekerheid over de werkgelegenheid.

Raja Harishchandra
Er was echter een man met visie en moed en daarmee maakte hij het onmogelijke mogelijk. Dhundiraj Govind Phalke, alias Dadasaheb Phalke, maakte de eerste Indiase speelfilm getiteld Raja Harishchandra.

De stomme film was gebaseerd op de legende van Koning Harishchandra, zoals verteld in de Ramayana en Mahabharata. De film werd uitgebracht op 3 mei 1913. Dat moment heeft ons leven veranderd. Het was het begin van een prachtige relatie met het witte doek.

Een aantal feiten op een rij
Om deze historische gebeurtenis te herdenken, hebben we wat feiten over deze eerste Indiase speelfilm voor je op een rijtje gezet:

* Deze film had alleen mannen in de hoofdrollen, want er waren geen vrouwen om de vrouwelijke hoofdrollen te spelen.  Zij mochten namelijk niet werken in de filmindustrie.

* De filmrol was 3.700 meter lang en had een looptijd van 40 minuten.

* Phalke werd bij het maken van deze film sterk beïnvloed door de stijl van de schilder Raja Ravi Verma.

* Raja Harishchandra werd voor het eerst getoond op 3 mei 1913  in Mumbai’s Coronation Cinema, Narayan Choyal, Girgaon.

* Als gevolg van het enorme succes moest Phalke meer prints afdrukken om de film aan een groter publiek te tonen, waaronder mensen op platteland, die hier zeer nieuwsgierig naar waren. Hij werd hiermee producent en werd later bekend als ‘De vader van de Indiase cinema.’

* Zijn vrouw, Saraswati Phalke, was actief achter de schermen. Ze verzorgde in haar eentje de catering voor de cast en crew, die destijds uit meer dan 500 mensen bestond. Ze waste  tevens de kleding en kostuums en hielp mee met het maken de posters.

* De originele film stond op vier filmrollen. Het National Film Archief van India heeft echter alleen de eerste en de laatste rol in haar bezit. Sommige filmhistorici geloven dat dit echter niet de originele filmrollen zijn, maar dat dit de rollen zijn van een remake de gelijknamige film uit 1917. (Ja ja, in die tijd waren de remakes er al!)

* In 2009 regisseerde Paresh Mokashi een Marathi film getiteld Harishchandrachi Factory. De film vertelt het verhaal van regisseur Dadasaheb Phalke en de strijd en moeilijkheden waarmee hij werd geconfronteerd tijdens het maken van Raja Harishchandra.

De titel van de film is gebaseerd op het feit dat Dada Saheb zijn cast en crew adviseerde om anderen te vertellen dat ze in een fabriek werkten van een man genaamd Harishchandra, omdat in die tijd werd neergekeken op mensen die binnen deze industrie aan het werk waren. De film werd in datzelfde jaar uitgekozen als de officiele inzending voor de Oscars in de categorie voor Beste Buitenlandse Film.

Lees ook:Marathi film is India’s Oscarinzending
Lees ook:Bombay Talkies – eerbetoon aan 100 jaar Indiase Cinema
Lees ook:Dilip Kumar opgenomen in ziekenhuis, toestand stabiel
Lees ook:Deel 2 – Weekspecial: Mahesh Bhatt over de verkrachtingszaak, vrouwen en de rol van films
Lees ook:Salman en Katrina veilig en wel in Turkije

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.