Recensie: Om Shanti Om (7 november 2007)

Voor sommige dromen is een leven niet genoeg

Om Shanti Om gaat over het aspect reïncarnatie. De ondertitel van de film is dan ook “For Some Dreams, One Lifetime is not Enough”. Er zijn veel Indiase films gemaakt met dit thema in gedachte. Reïncarnatie vormt een belangrijk aspect binnen het Hindoeïsme. Het is het opnieuw geboren worden in een nieuw menselijk lichaam.

In ‘Main Hoon Na’ liet regisseuse Farah Khan het heilige boek de Ramayana naar de voorgrond treden. Ze gaf de personages namen van de heilige personen uit de Ramayana inclusief de badguy. En met haar tweede film belicht ze opnieuw een deel van het Hindoeïsme.

Reincarnatie
In Om Shanti Om gaat Farah niet te diep in op het aspect zelf. Het dient puur en alleen ter bevordering van het verhaal. Om dit aspect te belichten wordt in de film terugverwezen naar God. Reïncarnatie wordt beschreven als “het wonder van God”. In Om Shanti Om wordt reïncarnatie als middel ingezet om het de dader in deze film betaald te zetten voor hetgeen wat hij heeft gedaan. Een duidelijke verwijzing naar dat een strafbaar misdrijf niet onbestraft kan blijven. Wanneer de dader niet meteen gepakt wordt, betekent dit niet dat hij vrijuit gaat. Één leven is misschien niet genoeg om iemand te laten boeten. Het is via het “wonder van God” dat je rekenschap zal moeten afleggen voor je daden. Reïncarnatie is een geloof. Het is niet uit te leggen, maar wel te ervaren, vandaar ook dat het een wonder blijft.

Daarnaast geeft de ondertitel aan dat voor sommige dromen één leven niet voldoende is. De dromen die je in je ene leven koestert, kunnen in je volgende leven uitkomen. Het personage Om droomt ervan om een hele bekende acteur te worden. Deze droom kwam niet uit in zijn eerste leven, maar in zijn tweede leven heeft hij werkelijk alles waar hij ooit van heeft gedroomd. Ook de liefde die hij in zijn hart heeft voor zijn favoriete actrice is iets wat hij meedraagt naar zijn volgende leven. De regisseuse laat hiermee zien dat zij wel degelijk een mening heeft over onderwerpen liefde en rechtvaardigheid vanuit de gedachte van reïncarnatie.

Het Verhaal
Om Shanti Om
vertelt het verhaal van Om Prakash Makhija (Shahrukh Khan) die in de jaren ’70 als figurant in Indiase films verschijnt. Hij droomt ervan om een hele grote ster te worden. Om is helemaal verliefd op de bekende actrice Shanti ( Deepika Padukone) en zou graag met haar de hoofdrol in een film willen spelen. Samen met zijn beste vriend Pappu ( Shreyas Talpade) probeert hij vanalles om bij Shanti in de buurt te komen. Wanneer Shanti in een actiescène met veel vuur geen kant meer op kan, twijfelt Om geen moment en springt voor haar in het vuur. Hier wordt het eerste contact gelegd tussen Om en Shanti. Al snel komt hij erachter dat Shanti getrouwd is met producent Mukesh Mehra ( Arjun Rampal). Hij wil het huwelijk echter niet naar buiten brengen, omdat hij denkt dat niemand een getrouwde actrice werk zal geven. Wanneer Om hoort dat Shanti zwanger is van Mukesh keert hij naar huis met een gebroken hart. Op een avond loopt hij rond bij de filmstudio’s en hoort mensen praten. Later ziet hij dat de studio in brand staat met Shanti erin. Om ziet Mukesh weglopen. Hij probeert haar met al zijn macht te redden, maar wordt tegengehouden door twee bodyguards. Als hij eindelijk in de studio staat, staat de hele boel al in brand. Wanneer hij haar vindt, ontploft de studio. Om en Shanti overlijden op deze tragische wijze. Maar Om wordt opnieuw geboren als de zoon van een grote steracteur uit de jaren ’70. Hoe Om erachter komt wie hij werkelijk is, is waar de rest van de film over gaat.

Beoordeling
Farah Khan heeft weer iedereen verrast met een prachtig eerbetoon aan de Indiase filmindustrie. Ze is de enige regisseuse die er niet voor terugdeinst om risico’s te nemen. Ze creëert echte entertainers waar je werkelijk van kan genieten.

De acteurs in de film zijn allemaal in topvorm. Van Shahrukh Khan tot aan Arjun Rampal, allemaal leveren zij in deze echte Indiase masalafilm een topprestatie. Debutant Deepika Padukone maakt een ontzettende goede eerste indruk en knalt de industrie binnen met een topper.

Om Shanti Om is een ware entertainer en een prachtig begin van Divali 2007. Geniet van Om Shanti Om als een felicitatie aan de Indiase filmindustrie.