Naseeruddin Shah: “Jonge generatie heeft geen verstand van het vak”

naseeruddin-shah-670Acteur Naseeruddin Shah, beschouwd als een van de beste acteurs in India, staat bekend om zijn eerlijkheid.

Hij verbloemt niets en spreekt openlijk over hoe de komst van kleur de doodsteek was voor de Hindi Cinema en wat hij vindt van de huidige generatie van acteurs.

Jonge generatie heeft geen verstand van het vak
Volgens Shah heeft de huidige generatie van acteurs geen verstand van acteren. Ze doen maar wat. “De debutanten, kinderen, die we elke week zien zijn een neef of nicht van iemand of familie van. Deze kinderen nemen het acteren niet serieus, omdat het niet nodig is.”

“Om in ‘masalafilms’ te acteren heb je niet veel kennis nodig. Je moet een goed lichaam hebben, weten hoe je je moet kleden, dansen, vechten, lachen en huilen. Je hebt geen begrip nodig van de mens, psychologie of iets anders, want dat is niet van belang.”

Acteren is een ambacht
“Ze beseffen niet dat acteren een ambacht is zoals timmerwerk, beeldhouwen, schilderen en dat je bepaalde elementen moet leren.”

Geen verbinding met realiteit
Ondanks zijn kritiek op de commerciële films, was hij zelf ook menig keer te zien in grote masala films. “Deze films hebben geen verbinding met de realiteit en de fout die ik maakte was dat ik probeerde authenticiteit te brengen aan iets dat overduidelijk nep was. De kinderen van nu leren hoe je er goed moet uitzien en beginnen al vroeg met Botox. Dat zijn de juiste dingen om te leren.”

De 64-jarige acteur geeft wel toe dat de huidige generatie van acteurs beter op zichzelf let dan zijn generatie. “Ze zijn slimmer, maar worden ook aan meer blootgesteld. Ze gaan beter om met de media. Veel van hen werken erg hard en zijn heel gedisciplineerd. Veel van hen hebben ook talent, maar ze leren wat ze moeten leren.”

Komst van kleur was doodsteek voor Hindi Cinema
Echter de grootste interne verandering van de afgelopen 100 jaar was de komst van kleur. Volgens Shah was dit de doodsteek voor de film.

“Veranderingen van de afgelopen jaren….We hebben nu busjes die voorzien zijn van airconditioning, er wordt veel meer geld geïnvesteerd in films en risico’s zijn groter, acteurs hebben hun eigen wagen en zitten niet meer in een make-up kamer. Camerawerk en montage is verbeterd, maar verder worden er wel veel slechtere, danwel niet ergere, films gemaakt vandaag de dag dan in de jaren ’50. Dat was het gouden tijdperk met Bimal Roy, Guru Dutt en V Shantaram en zwart-wit films. De komst van kleur heeft de filmindustrie vernietigd.”

Creativiteit verdween
“De komst van kleur bracht middelmatigheid met zich mee in de filmindustrie, omdat alle pogingen tot creativiteit stopte. Bestudeer de geschiedenis van de film en je zult zien dat na de komst van kleur een daling van de kwaliteit van filmmuziek, script en dialogen merkbaar is.”

Daling van kwaliteit
Shah geeft toe dat het wereldwijd minder merkbaar is. “Wat er met ons is gebeurd is een heel ander verhaal. Daar kun je een boek over schrijven. Kleur kwam te plotseling en niemand wist precies wat ze ermee aan moesten. Toen kleur eind jaren ’60 werd geïntroduceerd, ging alle aandacht naar kleur en de kwaliteit van alle andere afdelingen daalde.”

Middelmatigheid werd gevierd
“Het maken van een film in kleur maakte het filmmaken ineens eenvoudiger. Je hoefde je niet meer te bekommeren om goede poëzie of goede dialogen. Zet gewoon je vrouwelijke hoofdrol tegen een mooie achtergrond aan. Waar het muziek betreft – je steelt gewoon een deuntje van een Westerse artiest. Er zijn meer dan een half dozijn aan Hindi film nummers gebaseerd op het nummer ‘Come September‘.”

En toen deden ze ook geen moeite meer om goede scripts te schrijven. Om een scene in zwart-wit mooi te maken vereiste de visie van een kunstenaar. Ze vierden de middelmatigheid, omdat de inspanning die nodig was om in zwart-wit te filmen niet meer was vereist.  En deze houding sloop langzaamaan door in elke afdeling.

Wat vind jij?
Ben jij het met hem eens? Wat vind jij van de huidige films? Zijn ze echt slecht of zitten er ook goede verhalen tussen? Wie vind jij een goede acteur en waarom? Laat het ons weten!

Het nummer Come September

Lees ook:Mahesh Bhatt: “Film moet het huidige scenario weerspiegelen”
Lees ook:Hrithik wil marketinglessen van SRK en AK
Lees ook:Naseeruddin Shah geeft niks om awards
Lees ook:“Ik had ook de hoofdrol in Sarkar kunnen spelen”
Lees ook:“Een sterrenstatus is makkelijk te verkrijgen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.