‘Kranten blijven bestaan’

M__J__AkbarTijdens het mediaevenement FICCI werd ook gesproken over het bestaan van de alledaagse krant. Door de komst van digitale nieuwsbronnen is het niet ondenkbaar dat over een aantal jaar de krant volledig uit beeld verdwijnt.

Journalist MJ Akbar gaf een lezing over de huidige stand van zaken over de Indiase manier van journalistiek bedrijven en print media. Hij sprak over de impact van advertenties, beleidsvoering en de veranderende behoefte  van de consument.


Adverteerders bepalen niet de inhoud

Hoewel er vaak gefluisterd wordt dat een groot deel van de inhoud van een krant of mazagine bepaald wordt door zijn adverteerders, denkt MJ Akbar hier anders over. Hij is ervan overtuigd dat het management de meeste invloed uitoefend. “De media en nieuwsindustrie in India hebben in de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Tegenwoordig staat er veel geld op het spel en dus zal het management ervoor zorgen dat zij de meeste invloed heeft op de inhoud. Adverteerders zijn niet de doorslaggevende factor.”

Journalistiek
Daarnaast deelde hij zijn visie over de manier waarop een krant zijn geloofwaardigheid verder kan ontwikkelen ondanks invloeden van buitenaf. “Het is van belang om op een goede en juiste manier journalistiek te bedrijven. Je kan geen verhalen uit je duim zuigen.”

Krant blijft bestaan
Als laatste punt besprak hij de opkomst van nieuwe media. “De nieuwe media kan de bestaande media niet overtreffen of cannibaliseren. Ieder medium onderscheid zich van een ander. Daarom geloof ik dat de krant nog lang niet zijn bestaansrecht zal verliezen.”

Lees ook:Hrithik wordt onderwerp van een wetenschappelijk boek
Lees ook:Abhishek Bachchan haalt uit naar media
Lees ook:Het grote filmdebat: Wat is het nut van een recensie?
Lees ook:Google lanceert Indiase muziekzoekdienst
Lees ook:Katrina Kaif schrijft open brief aan media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.