Recensie: Kismat Konnection (18 juli 2008)

md_kismat_konnectionJe leven wordt bepaald door het lot en dit betekent dat alles wat er in je leven gebeurt voorbestemd is. Sommige mensen geloven hier heel sterk in. Er wordt ook wel gezegd dat je huidige leven wordt bepaald door de daden uit je vorige leven. Andere mensen beweren dat we ons leven zelf bepalen. Het is een kwestie van je kansen benutten. Maar hier moet toch ook een logica achter zitten, want waarom zouden uit deze miljoenen mensen op aarde er maar een paar in slagen om hun doel te bereiken. Wij doen allemaal ons best toch? Maar alleen bij een aantal lacht het geluk hun toe.  Je kan dit geluk noemen of een kans, maar er is wel degelijk iets dat een connectie met het lot heeft.

Negatieve invloeden
Raj (Shahid Kapur) was op school de nummer 1 in alles, als student, in sport en bij toneel. Maar vier jaar nadat hij de trofee voor beste student van het jaar heeft ontvangen vraagt hij zich nog steeds af, waarom een briljante architect zoals hij nog steeds moeite heeft met het vinden van die ene kans, die ene baan waar hij zijn talent kan laten zien. Het lijkt wel alsof het negatieve lot hem achtervolgt. Wanneer er geluk om de hoek staat, wordt het meteen van hem afgepakt.

Raj raakt wanhopig van deze slechte fase in zijn leven en gaat op zoek naar antwoorden. Hij gaat naar een waarzegster, Hasina Bano Jaan (Juhi Chawla). Zij vertelt hem dat er goede tijden aan zullen komen en dat alles in zijn voordeel zal werken. Maar voordat dit gebeurt, moet Raj eerst zijn geluksmascotte vinden. Ze vertelt hem echter niet meer dan dat en laat Raj verward achter. Hij vraagt zich af wat voor mascotte zij bedoelt.

Het Geluk lacht hem toe
Dan ontmoet hij Priya (Vidya Balan). Priya is een meid die heel hard kan zijn, maar een hart van goud heeft. Ze is een idealist die de wereld wil verbeteren met meer aandacht voor de mens en ze is bereid hier alleen voor te vechten. Iedere keer wanneer Raj en Priya elkaar ontmoeten lijkt alles goed te gaan voor Raj. Hij krijgt het voorelkaar om indruk te maken op een van de toparchitecten van Canada, Sanjeev Gill (Om Puri). Hij geeft hem een prestigieus project om te voltooien.

Priya heeft echter haar eigen problemen. Het centrum waar zij werkt zal worden gesloopt om plaats te maken voor een winkelcentrum. Raj laat haar geloven dat hij de Messias is die haar kan helpen met haar maatschappelijke werk en het centrum kan redden van zijn ondergang. Daarnaast laat hij haar zien wat het echte gezicht is van haar verloofde (Amit Verma). Betekent dit dat Raj zijn mascotte heeft gevonden?

Een leuke film
Kismat Konnection
is een van de weinige films die je achterlaat met een lach op het gezicht. Net zoals alle andere Aziz Mirza films neemt deze film ook een kijkje in het allerdaagse leven van de gewone mens. Het is een simpele film met zijn eigen aantrekkelijkheid.