Review: Dil Bole Hadippa (18 september 2009)

dil-bole-hadippa-96179De laatste jaren zien we steeds meer films die zich afspelen tegen de achtergrond van een bepaalde sport; cricket (Iqbal, Lagaan), hockey (Chak De India) of voetbal (De Dhana Dhan). Ook Dil Bole Hadippa waagt zich aan het sportgenre en probeert daarnaast ook de gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen in de gemeenschap aan de kaak te stellen.
Dil Bole Hadippa is een ode aan de never-say-die spirit van India. Je wordt meegenomen in een spel vol romantiek, passie en dromen.

Veera (Rani Mukherjee) is een tomboy-girl met grote dromen op het gebied van cricket. Ze droomt ervan om cricket te spelen met legendes Sachin Tendulkar en Mahinder Singh Dhoni, maar het leven in een klein dorp biedt haar niet de mogelijkheid om die dromen waar te maken. Want meisjes mogen niet meedoen aan mannensporten.

Rohan (Shahid Kapoor) is een coach van een cricketteam in Engeland, maar hij keert terug naar India om het cricketteam van zijn vader aan de overwinning te helpen na acht jaar verlies. Veera wil haar droom verwezenlijken en ze besluit deel te nemen aan de selectiewedstrijden voor het cricketteam van Rohit. Ze wordt weggestuurd onder het mom dat dit niet de audities zijn voor de Miss World verkiezingen. Om toch op haar talent te worden beoordeeld vermomd Veera zich als man. Haar talent op het veld wordt beloond met een plaats in het cricketteam en Veera is nu officieel Veer Pratap Singh.

Gelijke rechten? Bullshit!
De film brengt een goede boodschap over gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen met zich mee. Het maakt niet uit hoe getalenteerd je als vrouw bent, een mannensport beoefenen is niets voor een vrouw. Maar wie heeft ooit vastgesteld dat cricket een mannensport is? Het is jammer dat je je talent niet op een breder platform kan tonen, alleen omdat je geboren bent als vrouw.

Deze kwesties spelen vandaag de dag jammer genoeg nog steeds een grote rol op het Indiase platteland, maar daar komt steeds meer verandering in. De groeiende economie van India laat mensen zien dat een vrouw ook gekwalificeerd is voor een baan dat voorheen alleen door mannen werd uitgevoerd. Want wie is momenteel ook alweer de  president van het land?

Typisch Yashraj product
Dil Bole Hadippa is een typisch product van uit de Yashraj-stal. Hoewel de focus in het begin van de film vrijwel alleen ligt op de sport cricket, slaat deze snel om naar een liefdesverhaal. En dat is waar het misgaat. Je krijgt een gevoel dat je zit te kijken bent naar een combinatie van Saathiya, Chak De India, Dilwale Dulhania Le Jaayenge en Veer Zaara.

Rani Mukherjee zit helemaal in haar rol, vooral als Veer. Dit is zeker één van haar betere performances. Shahid Kapur is meer aanwezig als sidekick voor Mukherjee, maar die rol is hem op het lijf geschreven. Zijn uitbarstingscène is één van de beste momenten uit de film.

Dil Bole Hadippa draait nog tot 1 oktober in de Nederlandse bioscopen.